Mi utal arra, hogy gyermekem gerince, alapstabilitása gyenge?
A gyerekeknek az iskolakezdéskor átalakul a mozgásuk, terhelésük. Mivel többet kell egyhelyben ülniük, noha ez fokozatosan bevezetett az elsősöknél, mégis a helyes ülő pozíció kialakítása és annak könnyedsége függ attól, hogy milyen erős testmaggal, testtartással indul neki a csemete.
Gyenge tartóizomzatra utalnak a következők:
- Könnyen elfárad a gyermek fizikai aktivitás végzése közben
- W ülés (amikor a gyermek térden ülés helyett a két térde közé ereszti be a fenekét)
- Egyensúlyproblémák: nehezen tart meg egy nehezebb helyzetet.
- Az íróasztalra „ráfekszik”, vagy karjaival rajta támaszkodik. Ahelyett, hogy egyenesen, nyugton ülne, fészkelődik.
- Inkább fekszik és TV-t/telefont/tabletet néz, ahelyett, hogy ülne.
- Nem szeret fára/falra/mászókára mászni
- Általánosságban gyengék a motoros képességei, kisiskolásként vagy nagyóvodásként ügyetlen gyermek címkével látják el helytelenül.
- Csecsemők: nem képes egyedül kúszni, vagy fekve fordulni, forogni.Ismeretes, ha a core izomzat nem erős és stabil, akkor a végtag sérülések kockázata nagyobb, sőt bizonyos vizsgálatok azt is kimutatták, hogy ha kontroll alatt áll a törzsünk, medencénk, akkor az alsó végtag sérülések esélye kisebb.Arkansasban 2010-ben végeztek egy kísérletet, amely során azt bizonyították be, hogy az általános iskolásoknál tartós core izom aktivációt, erősítést követően a sérülések előfordulása csökkent.A tanulmány alapvető célja annak meghatározása volt, hogy az a core stability (alapstabilitás) program beépítése az általános testnevelési tantervbe növeli-e a core izmok erejét és a javítja-e az állóképességet. 182 negyedik osztályos iskolásnál a testnevelés óra első 5 percében végeztek alapstabilizáló gyakorlatokat. A szerzők az alapstabilitást úgy határozzák meg, hogy az magában foglalja az erő, állóképesség és a kondicionálás összes aspektusát a derék-medence-csípő komplex mozgásának irányításában. Az alapstabilitási program négy különféle izometrikus helyzetből állt, amelyeket egyenként 30 másodpercig tartottak, mindegyiket csak egyszer hajtották végre.Az adatok azt mutatták, hogy a legnagyobb javulások a program végrehajtásának első két hónapjában voltak észlelhetők, majd egy platót láttak enyhe növekedéssel a fennmaradó vizsgálati időszak alatt, ahol a hónapok között nem volt szignifikáns növekedés.
A derék-medence-csípő komplexnek, vagyis a testmagnak hatékonyan kell működnie, hogy biztosíthassa a gyermek fejlődéséhez szükséges erőt, energiát és állóképességet. Ha a mag instabil, a végtagok funkciói korlátozottak.
Összességében megállapítják, hogy nem számít, mennyire erős a végtag, ha a “mag ” gyenge vagy instabil, a hatékony erő nem vihető át a végtagokra az optimálisan hatékony mozgás végrehajtása érdekében.
Forrás: Implementation of a Core Stability Program for Elementary School Children Gretchen D. Oliver Athletic Training & Sports Health Care | Vol. 2 No. 6 2010